kata-kata emas...

kita dilahirkan kedunia dalam keadaan menangis dan menjerit ,
sementara manusia tertawa bahagia.
Maka berusahalah agar dikala kematian kita nanti mereka menangis,
sementara kita tersenyum bahagia...

Monday, November 30, 2009

Pengeluaran Emas Dunia Terus Merosot!



PENGELUARAN emas akan terus menurun di sebalik peningkatan yang bersifat sementara tahun ini dan harganya yang melonjak, ketika deposit emas sedang menyusut dan tiada penemuan baru, kata pelombong.


“Dari segi pengeluaran, 2009 jelas menggambarkan arah alirannya”, kata Omar Jabara jurucakap kepada Newmont Mining, pengeluar emas kedua terbesar dunia berpangkalan di Amerika Syarikat kepada AFP.

Keseluruhannya, pengeluaran emas dari lombong sudah merosot sejak 2001 dan merekodkan penurunan daripada 85 juta auns kepada sekitar 75 juta auns setahun, kata Vincent Borg, jurucakap kepada pengeluar terbesar emas, Barrick Gold.

“Ia merosot kira-kira sejuta auns setiap tahun dan jangkaan kami ialah ia akan terus menyusut walaupun harganya lebih tinggi ketika ini,” katanya.

Hampir di mana saja, deposit mineral sedang menyusut dan deposit baru tidak ditemui dengan segera bagi menggantikannya, jelas pakar terbabit.

Afrika Selatan, yang satu ketika berada di puncak pengeluaran dunia, menyaksikan kemerosotan pengeluaran tahunan sebanyak 9.3 peratus pada suku kedua lalu, menurut Dewan Perlombongannya.

Di peringkat global pula, asetnya kini tidak terdapat lagi tempat sepatutnya, kata Tonya Todd, jurucakap kepada Glocorp, firma perlombongan emas kedua terbesar Kanada.

“Hanya kerana emas mencecah harga tertinggi ketika ini tidak bermakna kami boleh menghantar mesej kepada 26 lombong milik syarikat supaya keluarkan seberapa banyak emas yang boleh. Ini adalah kerana mereka sebenarnya sudah berbuat demikian,” kata Borg.

Bagaimanapun, Barrick dan Newmont dijangka terus meningkatkan pengeluaran tahun depan masing-masing sebanyak tujuh dan sehingga 10 peratus, meskipun arah aliran dijangka akan terus menurun untuk jangka panjang.

Jabara menjelaskan ia akan mengambil antara tujuh hingga 10 tahun untuk memulakan pengeluaran dalam sebuah lombong selepas menemui deposit emas yang berdaya maju.

“Tiada penemuan penting dalam beberapa tahun kebelakangan di sebalik harga emas yang tinggi dan bajet penerokaan yang lebih tinggi,” kata Borg.

Apa yang sedang berlaku dan dijangka berlanjutan ialah gred atau kualiti deposit dalam industri akan berapa pada paras ‘purata atau lebih rendah daripada deposit yang ditemui pada masa lalu, kata Jabara.

Pengeluaran lombong emas global diunjurkan meningkat 3.7 peratus tahun ini kepada kira-kira 2,500 tan tetapi akan memenuhi hanya dua pertiga permintaan yang melonjak kepada 3,800 tan di tengah-tengah krisis kewangan global, menurut Majlis Emas Dunia.

Sebelum ini, kitar semula emas atau penjualan stok penimbal bank pusat melindungi kekurangan bekalan.

Bagaimanapun, sepanjang krisis kewangan terbaru, bank membeli emas dalam kuantiti yang besar untuk melindungi rizab monetari daripada kelemahan dalam dolar AS. - AFP


Sumber : BHarian

No comments:

Post a Comment